Høyreapparattilpassing
Eit høyreapparat er eit teknisk hjelpemiddel som kan hjelpe deg å høyre betre. Høyreapparatet kan ikkje erstatte normal høyrsel, men om det er godt tilpassa kan det gi ein betre kvardag.
I forkant av denne timen har du vore til vurdering for høyreapparat. Då får du informasjon om ulike typar høyreapparat, og i samråd med audiograf kan du velje kva variant du skal få.
NAV har avtalar med ulike leverandørar av høyreapparat, og høyrselssentralen har tilgang på dei same høyreapparata som private aktørar. NAV dekkjer høyreapparat inntil ein gitt sum. Somme apparat vil derfor ha ein eigendel. Du vil få informasjon om eigendel dersom det er aktuelt.
Før
Det kan vere lurt å tenkje over din eigen situasjon når det gjeld høyrsel, før du kjem til den første timen.
- Er du motivert for å få høyreapparat eller anna høyrselsteknisk hjelpemiddel dersom det viser seg at du høyrer dårleg?
- I kva situasjonar kjenner du at du slit med å høyre?
- Kva forventningar har du?
Du må gjerne spørje familie eller venner om dei har lagt merke til endringar i høyrselen din.
I samarbeid med audiografen skal du finne ut korleis høyreapparata kan justerast for å få maksimalt utbytte av dei. Du skal også lære deg korleis du skal ta vare på dei.
For å klare overgangen til å bli høyreapparatbrukar er det ein fordel at du har rett motivasjon og kunnskap.
Under
Ved første timen kjem du til vurdering for høyreapparat. Oftast vil du treffe både lege og audiograf. Legen undersøkjer øyrene dine, og ein audiograf vil utføre ulike høyrselsmålingar. Deretter blir behovet for høyreapparat vurdert. Dersom du er tilvist frå ein øyre-, nase-, halsspesialist utanfor sjukehuset, kan noko av dette ha vore gjennomført tidlegare.
Tilpassing av høyreapparat
Høyreapparata blir tilpassa basert på høyrselstestane. Først kan lyden verke sterk og påtrengjande. Spesielt kan eiga stemme verke framand eller ubehageleg. Nokon synast lyden er metallisk.
Det er viktig at du set ord på opplevinga du har av den nye lyden. Eventuelt ubehag kan takast bort ved å justere lyden, men det handlar i aller størst grad om tilvenning. Hjernen din treng tid til å venne seg til det nye lydbiletet. Du kan vere ein av dei som ikkje kjenner noko slags ubehag, eller du kan trenge litt tid. Om du blir sliten av lyden frå høyreapparata kan det vere positivt, på lik linje med at ein blir sliten av anna type trening. Erfaringane dine vil fortelje deg når det er lurt å ta ein pause.
Hugs at audiografen treng tilbakemeldingar frå deg for å kunne gje deg råd og rettleiing.
Du får nødvendig informasjon om bruk og stell av apparatet. For ein førstegongsbrukar dukkar det ofte opp mange spørsmål. Ta gjerne med deg nokon som kan hjelpe deg å hugse informasjonen du får dersom du ønskjer det.
Etter
Den første tida med nytt høyreapparat
Den første tida er ein prøveperiode på opptil 6 månadar. Det er viktig å bruke prøveperioden godt. Bruk høyreapparata så mykje som mogleg og i ulike situasjonar. Noter deg dei utfordringane som oppstår. Stikkord her er lydane du høyrer og samtalane du har, men også korleis det er å setje dei på. Grad av komfort og om dei gir kløe eller smerte. Merk at du ikkje skal bruke høyreapparata om dei gjer vondt.
Mange som tek i bruk høyreapparat blir overraska over kor mange lydar dei høyrer. Kvardagslydar som ein kanskje ikkje har høyrt på lenge. Slike lydar kan verke forstyrrande, spesielt når det er vanskeleg å høyre kva folk seier. Då er det viktig å vite at slike lydar er spesielt viktig å høyre for ein med svekka høyrsel. Dei bidreg til å vekkje tankar og kjensler ein utan høyreapparata vil gå glipp av. Tankar og kjensler bidreg til auka hjerneaktivitet, noko som er viktig for hjernehelsa di. Det er ein viktig del av tilvenninga å bli trygg og kjend med alle lydane som er rundt oss.
Kontroll og oppfølging
Du blir følgt opp med minimum ein høyreapparatkontroll hos audiograf i utprøvingsperioden.
Dersom du får problem med høyreapparatet ditt, kan du ta direkte kontakt med leverandøren av apparatet for å få hjelp. Dersom det ikkje løyser problemet, kan du kontakte Hørselsentralen.
Har du fått høyreapparatet i Førde, Lærdal eller på Nordfjordeid, kan du kontakte Hørselsentralen på telefon 57 83 94 40. Har du fått apparatet frå ein annan stad enn sjukehusa i Helse Førde, må du ta direkte kontakt med den aktuelle spesialisten for kontroll/service.
Nav dekkjer utgifter til nye høyreapparat kvart sjette år. Audiografen din hjelper deg med søknad og vidare prosess.
Du må sjølv forsikre høyreapparatet ditt.
Kontakt
Førde sentralsjukehus
ØNH/kjeveavdeling

Førde sentralsjukehus
Svanehaugvegen 2
6812 Førde