Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Samhandlingsavvik

Samhandling mellom kommune og helseføretak skal vere trygg, effektiv og til det beste for pasienten. Når noko sviktar i overgangen - og det skjer ei uønska hending - har vi eit felles ansvar for å melde frå, lære og forbetre.

Dette er ei rettleiing for korleis samhandlingsavvik skal meldast og følgjast opp, og kva som skjer etter at ei melding er sendt. Innhaldet er retta mot både kommunar og spesialisthelsetenesta, og gjeld begge vegar - frå sjukehus til kommune, og frå kommune til sjukehus. 

Kvifor melde? 

Ved å melde samhandlingsavvik kan vi: 

  • førebyggje alvorlege hendingar
  • få oversikt over svikt og risikoområde
  • skape tryggare pasientforløp og betre samhandling

Kva skal meldast?

Eit samhandlingsavvik er ei svikt som oppstår i overgangar - til dømest manglande legemiddelliste, forseinka epikrise, utydeleg ansvar, feil transport eller manglande oppfølging etter utskriving. Meldinga skal gje eit klart bilete av kva som skjedde, kvifor det skjedde, og kva som kan gjerast betre. 

Kva skjer etterpå? 

Meldinga blir handsama i mottakar sitt system, og begge partar har ansvar for å lære av saka. Målet er at kvar melding skal gi grunnlag for forbetring - ikkje berre lukking av avviket.

Kven er denne rettleiinga for? 

  • Leiarar og tilsette i kommunar
  • Leiarar og tilsette i Helse Førde
  • Alle som deltek i pasientovergangar - som t.d. ambulanse, drosje/pasienttransport

Målet er å styrkje ein kultur for læring og pasienttryggleik - på tvers av nivå. 

Bruk skjema, send sikkert, og hugs: Ei god melding gjer læring mogleg. 

Det skal vere trygt å vere både pasient og tilsett i helsetenesta. Ved å melde og arbeide systematisk med samhandlingsavvik, kan vi førebyggje feil - og fange opp det som ikkje fungerte, før det får alvorlege konsekvensar. 

Å melde uønska hendingar gir moglegheit til å: 

  • kartleggje omfang og typar av uønska hendingar
  • lære av det som har skjedd
  • setje inn tiltak som førebyggjer liknande hendingar

Når du skriv ei avviksmelding, skal fokuset vere på systemsvikt - ikkje på personar.

Overgangar i helsetenesta skjer når pasienten blir overført mellom ulike nivå - til dømes frå kommune til sjukehus eller omvendt. I desse overgangane er pasinenten spesielt sårbar, og det er viktig at vi har system og rutinar som tek vare på tryggleiken. 

Døme på overgangar: 

  • Frå kommunen til sjukehusinnlegging, og tilbake til kommunen
  • Frå kommunen til poliklinisk time, og tilbake
  • Frå spesialisthelsetenesta til kommunale tenester, t.d sjukeheim eller heimebasert omsorg

Målet er å hindre svikt i overgangane, til dømes ved å: 

  • sikre at oppdatert og nødvendig informasjon blir sendt med
  • ha klare ansvarsforhold mellom avsender og mottakar
  • bruke avtalte meldingstypar og elektronisk meldingsutveksling (PLO-meldingar)

Gode overgangar krev god kommunikasjon og kjennskap til rutinar - både i kommunen og i spesialisthelsetenesta. 

For å sikre god kvalitet i tenestene våre, må vi ha system som fangar opp feil - og gir grunnlag for læring og forbetring. 

Internkontroll og leiing

Alle verksemder i helse- og omsorgstenesta er forplikta til å følgje forskrift om leiing og kvalitetsforbetring. Forskrifta krev at verksemda: 

  • arbeidar systematisk med pasienttryggleik
  • utviklar og brukar prosedyrar
  • følgjer med på kvaliteten og korrigerer det som ikkje fungerer
  • involverer både tilsette og leiarar i forbetringsarbeidet

Det er eit leiaransvar å leggje til rette for at slike system fungerer - men vi har alle eit ansvar for å bidra. 

Kva kan du som tilsett gjere?

  • Følgje fastsette prosedyrar og god praksis
  • Melde frå om avvik og uønsak hendingar
  • Engasjere deg i utvikling av betre løysingar
  • Bruke erfaringar frå pasientforløp til å styrkje samhandlinga

Systematisk kvalitetsarbeid handlar ikkje bverre om reglar - men om å sikre betre tenester for pasientar og brukarar. 

 

 

 

 

Pasienttryggleik handlar om neir enn rutinar - det handlar om haldningar, kultur og ansvar. Tryggleik er ikkje noko som skjer av seg sjølv - det er ein del av jobben vår og det er noko vi alle bidreg til kvar dag. Tryggleik er ikkje noko som kjem i tillegg.

Organisasjonen sitt ansvar

  • Utvikle og bruke system og prosedyrar som fremjar tryggleik og kvalitet
  • Sikre at elektronisk meldingsutvikling ( t.d. PLO-meldingar) fungerar som avtalt
  • Analysere uønska hendingar for å lære av dei  - og for å hindre gjentaking

Eit godt system gir ikkje berre rett informasjon til rett mottakar - det hindrar også at sensitive opplysningar kjem på avvegar. 

Ditt ansvar som tilsett: 

  • Ta deg tid til å melde uønska hendingar
  • Bidra til ein open kultur der det er trygt å melde frå
  • Vere villig til å endre praksis når rutinar blir forbetra
  • Tenkje tryggleik og kvalitet i det daglege arbeidet - både for pasientar og kollegaer

 

 

 

 

Kven melder? 

Du som er tilsett i kommunen. skal først melde avvik i kommunen sitt eige avvikssystem. Deretter skal meldingar sendast vidare til Helse Førde. 

Leiar har ansvar for å sende meldinga vidare på ein trygg måte - til dømes via Digipost. 

Bruk skjemaet som rettleiiar

Vi førstår at det kan nopplevast somm dobbeltarbeid å først nelde ei uønska hending internt, og deretter fylle ut eit skjema til i helseføretaket. Likevel: 

  • Skjemaet fungera som ei sjekkliste - for å sikre at all informasjon er med
  • Ei godt utfylt melding gir raskare og betre samhandling
  • Skjemaet kan brukast som mal - du kan kopiere frå eige system og lime inn i skjemaet

Meldinga bør sendast som PDF. 

Viktige punkt som bør vere med i meldinga: 
Felt Forklaring
Dato og klokkeslett Når hendinga skjedde
Kommune og eining Kven melder og frå kvar?
Avdeling/sjukehus Kva ening i Helse førde saka gjeld
Avtale/prosedyre Er det brot på avtale eller retningslinje?
Strakstiltak og forslag Kva blei gjort, og kva tiltak kan førebyggje ny svikt?
Pasientopplysningar Namn og fødselsnumer(dersom aktuelt)
Kontaktpersonar Meldar og leiar, med e-post og telefon
Returadresse Kvar skal svarbrevet sendast?

Kva var eigentleg den uønska hendinga?

Når du skal skrive meldinga, spør deg sjølv: 

"Kva var det som faktisk gjekk gale her?"

Ubbgå generelle uttrykk - prøv å beskrive den konkrete svikten. 

Døme: 

  • Det er ikkje "dårleg kommunikasjon"- det kan vere at ei epikrise ikkje vart sendt
  • Det er ikkje "travle dagar"- det kan vere at ein pasient mangla medisinar ved heimreise
  • Det er ikkje "slurv frå sjukehuset"- det kan vere at legemiddellista ikkje var oppdatert

Ei presis skildring gjer det mogleg å lære og forbetre - ikkje berre lukke saka. 

 

Når kommunen melder eit samhandlingsavvik, blir det handtert i fleire steg for å sikre god oversikt og rask behandling: 

Frå melding til svar - steg for steg:

  1. Leiar i kommunen sender meldinga via Digipost til Helse Førde sitt postmottak
  2. Meldinga blir registrert i Helse Førde sitt sak og arkivsystem og vidareformidla til rådgjevar for kvalitet og pasienttryggleik. 
  3. Rådgjevar legg saka inn i Helse Førde sitt avvikssystem (Synergi), innhaldet frå kommunen vert overført i Synergi og originalmeldinga vert lagt ved som vedlegg. 

 

Sist oppdatert 04.08.2025