Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Utdanningsplan

Anestesiologi

Helse Førde driver kirurgisk virksomhet ved tre sykehus. Utdanning av LIS anestesiologi foregår ved Førde sentralsjukehus og er organisert i kirurgisk klinikk, avdeling for akuttmedisin, seksjon leger. Seksjonen har 22 leger, 16 overleger og 6 LIS. Fra høsten 2019 er bakvaktfunksjon på sjukehuset organisert som tilstedevakt. Seksjonen bemanner et LIS vaktlag og tre overlegevaktlag 24/7. I tillegg til sjukehuset er det overlege på vakt på luftambulanse- og redningshelikopter.

Det gjennomføres årlig ca. 7500 anestesier ved Førde sentralsjukehus. LIS-legene deltar i alle seksjonens aktiviteter som i hovedsak er fordelt innenfor søylene anestesi og intensiv. LIS får tilbud om hospitering på luftambulanse. Utdanningene innenfor akutt smertebehandling blir ivaretatt gjennom arbeid på operasjon/oppvåkning og intensiv. Utdanning i behandling av langvarige smerter og kroniske smerter foregår gjennom samarbeid med Helse Bergen og skjer i stor grad i løpet av tjenesten der. 

Beskriving av utdanningsløpa

LIS får i stor grad gjennomført sin grunnleggende anestesiutdanning i Helse Førde. Det er bred aktivitet innenfor fagfeltene urologi, generell kirurgi, ortopedi, gynekologi/obstetrikk og øre/nese/hals. Det er inngått avtale med Helse Bergen om utdanning og oppnåelse av læringsmålene innenfor thoraxanestesi, nevroanestesi, deler av intensivutdanningen og praksis på de minste barna. 

Anestesi/intensiv HFD, Introduksjonstjeneste 3 mnd. dersom LIS ikke har anestesierfaring fra andre sjukehus. 

Anestesi/Intensiv HFD 27-33 mnd. LIS i rotasjon anestesi, intensiv og akuttmedisin. 

Basiskompetanse: 1-33 
Akuttmedisin og prehospitalmedisin: 34, 36-37, 39-48 
Anestesi og perioperativ medisin: 49-75, 
Intensivmedisin: 84, 86-93, 96-99,101-104, 108-111, 113-117 
Smerte: 118-124, 128, 132 
Akademisk kompetanse: 133-135 

Anestesi/Intensiv Haukeland Universitetssjukehus 18 mnd. LIS i 
rotasjon. Spesielt fokus på Intensiv, hjerte-thorax og nevrokirurgi, 
barneanestesi (barn under 1 år), Mottak traumepasienter. 

Læringsmål som ikke kan oppnås, eller kun delvis oppnås, ved tjeneste i HFD. 
Disse må oppnås ved tjeneste ved Haukeland universitetssyekhus: 
Akuttmedisin og prehospitalmedisin: 35, 38 
Anestesi og perioperativ medisin: 76, 78-82, 136.
Intensivmedisin: 83, 85, 94-95, 100, 105-107, 112 
Smerte: 125-127, 129-131.

Indremedisin HFD 6 mnd. sideutdanning LIS. 
Mange LIS har allerede denne tjenesten før de begynner utdanning i 
anestesiologi. Spesielt fokus på hjerte/lunge. 

Læringsmål: 
Basisikompetanse:10-21, 25-26, 30.

LIS uten tidligere anestesierfaring vil ved oppstart i seksjonen ha 12 ukers introduksjonstjeneste under kontinuerlig supervisjon på dagtid. I denne perioden er det i tillegg en følgevakttjeneste slik at LIS blir kjent med aktuelt vaktarbeid.  Simulering akutte prosedyrer/ akutt-team i perioden. Læringsmål: Basiskompetanse prosedyrer anestesi og intensivmedisin, medisinsk teknisk utstyr, Vaktkompetanse. 

Utdanningen ved seksjonen er delt opp i den praktisk orienterte undervisning i 
det daglige arbeidet, og den teoretisk baserte internundervisningen. 
Det legges stor vekt på den praktiske kliniske opplæringen under supervisjon av 
seksjonens overleger. 

Ved klinisk arbeid vil alle LIS ha spesialist umiddelbart tilgjengelig for 
supervisjon og bistand. Dette er tatt med i beregning ved fordeling av 
anestesilegeressurser i daglig drift. Alle spesialister deltar i supervisjon av LIS. 

Utdanningsutvalget skal oppnevne en overlege som personlig veileder til LIS 
når han/hun begynner ved avdelingen. Det første veiledningsmøtet skal finne 
sted innen 14 dager etter tiltredelsen. På dette første møtet kartlegges 
kompetanse, erfaring og utdanningsbehov hos LIS, og veileder skal orientere 
om avdelingens utdanningstilbud. Veileder og kandidat skal sammen utarbeide 
en individuell utdanningsplan. 

Det avtales regelmessige veiledningsmøter som skal inngå i tjenesteplanen. 
Man bør ha ett avtalt møte hver måned, og hvert halvår bør 
utdanningskandidatens progresjon gjennomgås. For utdanningskandidater uten 
tidligere anestesierfaring, bør det etter 6 – 12 måneders tjeneste tas opp 
spørsmålet om egnethet for spesialiteten. 

Det er avsatt 4 timer pr uke på tjenesteplanen til faglig fordypning.

Faglig progresjon skal tas opp i veiledningsmøter. 
Læringsmål/læringsaktiviteter skal fortløpende legges inn i 
Kompetanseportalen av LIS. Prosedyrer som trenger signering sendes til 
superviserende spesialist for godkjenning fortløpende. Utdanningsansvarlig 
overlege godkjenner oppnådde læringsmål, evt. etter konferanse med 
veileder/supervisorer i et Vurderingsforum. 

Den organiserte internundervisningen vil fra 1.september 2019 tilsvare 120 min 
pr. uke, fordelt på hele uken. Det er planlagt 15 min undervisning på morgenen 
mandag-onsdag, 45 min på torsdag og 45 min annenhver fredag. Undervisning 
vil delvis foregå i samarbeid med Helse Bergen. 

Internundervisningen er en del av legenes normalarbeidsdag, og hovedtyngden 
av undervisning er lagt til morgenen, før drift på operasjonsstuene starter, slik 
at flest mulig av legene kan delta. LIS prioriteres til å delta i undervisning, slik at 
overlege evt. bistår ved nødvendig drift i undervisningstid. LIS forbereder og
deltar i undervisning på lik linje med overleger etter oppsatt plan som settes 
opp for et semester av gangen. 

En av dagene er det satt opp tema fra emneliste/langtidsplan knyttet opp mot 
læringsmål i utdanningen. Denne emnelisten vil gjennomgås i løpet av 2 år. 

Alle LIS får delta i nødvendige obligatoriske/anbefalte kurs etter 
progresjon/tjenestetid, dvs. når det enkelte kurset er anbefalt i utdanningen. 
Det er beregnet at hver LIS trenger ca. 2 kurs per år for å holde normal 
progresjon i forhold til normert minstetid for å bli ferdig spesialist. 

Det er knyttet 24 læringsmål innenfor FKM for LIS 2/3. Disse læringsmålene 
tenker vi oppnås ved læringsaktiviteter anbefalt av RegUT i Helse Vest; Kurs i 
administrasjon og ledelse, Klinisk tjeneste, veiledning/gruppeveiledning. Ved 
igangsetting av kvalitetssikring/forbedringsprosjekter i seksjonen må det 
sikres at LIS involveres i prosjekter, og legge til rette for deltagelse. 

Utdanningsutvalget skal ha representanter for både LIS og overleger. Utvalget 
er sammensatt av utdanningsansvarlig overlege og 1 LIS. Leder er en av 
overlegene. Utdanningsutvalget bidrar sammen med Utdanningsansvarlig 
overlege til utarbeidelse av utdanningsplan innen spesialiteten, etter mal fra 
Helsedirektoratet. 

Seksjonen har ingen leger med akademisk kompetanse eller i forskingsløp. Det 
er en uttalt ambisjon å legge til rette for at leger som er interessert skal få 
mulighet til å ta på seg oppgaver som kan lede fram til akademisk kompetanse. 

Ved tilsetting vil det utarbeides en individuell utdanningsplan for LIS, som viser 
hva LIS skal gjennomføre (læringsmål, læringsaktiviteter og læringsarenaer), 
basert på hvor i utdanningsløpet LIS starter. Den individuelle utdanningsplanen 
utarbeides av LIS i samarbeid med veileder og evt. utdanningsansvarlig 
overlege. Planen skal godkjennes av leder.

Foretakets simulering- og treningssenter legger til rette for å gjennomføre 
trening og simulering ved behov. I seksjonen gjennomføres det teamtrening i 
de aktuelle teamene som LIS er med i årlig. Seksjonen har et prosjekt gående 
for lavterskel simulering i løpet av de vanlige arbeidsdagene som nå er delvis 
finansiert og starter opp.

LIS har YLF tillitsvalgt på foretaksnivå.

For spørsmål om spesialistutdanningen ta kontakt med:

  • Seksjonsleder/Utdanningsansvarlig overlege
  • Leder utdanningsutvalg
  • LIS-representant i utdanningsutvalg

 

Sist oppdatert 09.05.2025