Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Utdanningsplan

Revmatologi

Revmatologi er organisert i Helse Førde i en seksjon som er del av avdeling for Nevrologi, Revmatologi og Fysikalsk medisin.

Beskriving av utdanningsverksemda

Revmatologi er organisert i Helse Førde i en seksjon som er del av avdeling for Nevrologi, Revmatologi og Fysikalsk medisin.

Seksjonen har tre overlegestillinger, alle 3 besatt av spesialister i revmatologi, og to LIS stillinger.

Seksjonens hovedoppgave er utredning, behandling av polikliniske og innlagte pasienter med revmatiske sykdommer. Seksjonen driver aktiv med forskning. Seksjoner samarbeider med andre virksomheter i forskningsprosjekter. Det gjelder både andre revmatologiske avdelinger, forskningslaboratorier og andre utdanningsinstitusjoner (Helse Bergen, Universitet i Bergen). I tillegg er seksjonen aktiv i utdannings- og samarbeidprosjekter med primærhelsetjeneste og andre spesialiteter innen og utenfor sitt sykehus. En overlege har en PhD kompetanse og en er i løpet av PhD utdanning.

Seksjon har sin egen revmatologisk poliklinikk. Poliklinikken består av 6 individuelt behandlingsrom og 1 felles behandlingsrom med ultralydapparat, mikroskop og kapasitet til mer komplisert inngrep. Det er 1 infusjon rom med 4 stoler/senger. Et rom for densitometri. Hvilerom for dag pasienter. Vi har til disposisjon et stort møterom med bibliotek og undervisningsutstyr (datamaskin med kanon, videokonferanse utstyr).

Seksjonen har en sengeavdeling felles med nevrologisk og fysikalsk medisinsk seksjoner. Dette er fleksibelt og ved behov kan en bruke flere senger til utredning / øyeblikkelig hjelp. Seksjonen er utstyrt med 2 ultralydapparater, 2 mikroskoper med polarisert lys, BMD, videokapillaroskop. Seksjonen har fått nye BMD maskin i 2017 med nye muligheter for eksempler TBS. GoTreatIt programvare er installert på alle 2 datamaskiner på avdeling og er i daglig bruk til å oppfylle ”intention to treat” prinsippet.

Avdelingen hadde 30 innleggelser i 2012, det var gjennomført 5200 polikliniske konsutasjoner, herav ca. 1800 nyhenviste pasienter. I tillegg var det ca. 1000 konsultasjoner ved osteoporosepoliklinikk. De mest alvorlig syke pasienter er ofte innlagt på Intensiv avdeling og derfor registret som innlagt på Medisinsk avdeling.

Det er 4 sykepleier ansatt ved Revmatologisk poliklinikk. De gjennomfører infusjoner, deltar i utredning og behandling. De gjennomfører BMD undersøkelser. Seksjonen har dagvakt ordning. LIS deltar i ordningen. Det brukes ca. 4,5 UTA[1]uke for hver LIS for dette formålet.

Beskriving av utdanningsløpa

Utdanningen foregår er fordelt på tre læringsarenaer:

  1. Medisinsk avdeling Førde – ca 2 år

    Der blir oppfylt alle læringsmålene innen indremedisinsk fag. LIS vil tjenestegjøre og deltar i vaktordning som alle andre LIS 2/3 ved avdelingen.

  2. Revmatologisk seksjon Førde ca 2 år og 9 mnd

    Det er planlagt to deler av tjeneste: i det første året blir det gjennomført grunn utdanning i revmtologi slik at LIS oppnår best mulig kompetanse til å arbeide selvstendig men under supervisjon både med polikliniske og innlagte pasienter. Resten av tjeneste blir det fordjupning i klinisk praksis. LIS får opplæring i alle kliniske aspekter aktuelle for revmatologi, inkludering små intervensjon (leddpunksjon, steroid injeksjoner, tenosynovitt behandling osv), UL-diagnostikk, mikroskopering av leddvæske, kapilaroskopi, tolking av radiologiske undersøkelser. LIS vil oppfylle fullstendig eller delvis alle læringsmålene innen revmatologisk fag. De som ikke kan oppfylles fullstendig her, blir fordjupet ved Revmatologisk avdeling HUS (se punkt 3) 

  3. Revmatologisk avdeling Haukeland Universitetssjukehus - 15 mnd.

    Pga epidemiologisk bakgrunn LIS kan ikke blir ferdig med noen læringsmål. Det gjelder læringsmålene innen bindvevssykdommer, noen vaskulitter eller andre sjeldne tilstander. LIS vil tjenestegjøre og delta i vaktordning som andre LIS ved avdelingen, men utdanningsforløpet blir fokusert spesielt på de laringsmålene som kan ikke oppnås ved egen seksjon.

    Det blir også fordjupet forskning kompetanse her. Se gjeldende avsnittet.

Det er mulig at det blir behov for tilpassing av tjenestetid. Det er imidlertid lite sannsynlig at den blir kortere.

Det er aktuelt med to rekkefølge:

  • LIS starter ved Revmatologisk seksjonen Førde og etter 1-1,5 år går til tjeneste ved Medisinsk avdeling Førde. LIS deretter vil komme tilbake til Revmatologisk seksjon Førde for oppfylle resten av aktuelle læringsmålene.
  • LIS begynner tjeneste ved Medisinsk avdeling og går senere til Revmatologisk seksjon Førde. Tjeneste ved Revmatologisk avdeling Haukeland Universitetssjukehus er planlagt som siste utdanning del.

I de første ukene gjennomgår kandidaten introduksjonsprogram felles for alle tilsette ved seksjonen. Parallelt starter det opplæring innen revmatologi. I den første uke jobber kandidaten kun med en overlege. Fra uke to får LIS flere egne oppgaver under supervisjon. I første 2 uker får kandidaten tildelt veileder, det blir også tildelt individuell utdanningsplan.

Kandidaten får tildelt veileder i løpet av første 2 uker. Veilederen blir en av overlegene ved seksjonen. Det blir planlagt i langtidsplanlegging systemet 1 4 time for veiledning bår for LIS og veilederen.

Veilederen sammen med kandidaten skal evaluere utvikling av utdanningen. Det er også mulig å planlegge nødvendig tilpasninger.

Foretaket og seksjonen skal sørge at veilederne har nødvendig kompetanse.

Supervisjon er delt av vanlig seksjon drift. Det er oppgave fordelt gjennom alle overlegene. I arbeidsplaner for overlegene er det sparret 60 minutt for «pasientrettet arbeid» daglig på ulike tidspunkter. Dette er tid som blir brukt for supervisjon.

Kandidaten får registrert i langtidsplan gjennomsnittlig 4 timer til egen fordjupning per uke. Plan for faglig møter, samt med detaljert organisering av dem, er beskrevet i avsnittet «Teoretisk undervisning».

Dokumentasjon av utførte læringsaktiviteter og oppnådde læringsmål gjøres i Kompetanseportalen. Avhengig av læringsaktivitet vil dokumentasjonen variere frå egenerklæring via kursbevis til erklæring frå evalueringskollegium. Endeleg vurdering av om et læringsmål er oppfylt utførast av avdelingssjef, evt. etter delegasjon til andre overlegar og evt. i samarbeid med eit evalueringskollegium.

Faglig progresjon og oppnådde læringsmål vil bli evaluert i månadleg rettleiingsmøte.

Det legges opp til egne undervisningsmøter i avdelingen. Undervisningen deles proporsjonelt mellom avdelingens overleger og LIS. Vi har enkelte undervisningsmøter felles med andre avdelinger og vi har nettmøter en gang i måneden med de revmatologiske avdelingene på Haukeland sykehus, Haugesund Sanitetsforenings Revmatismesykehus og Stavanger Universitetssykehus. Kandidaten kan også delta i utvalgte undervisningsmøter ved andre avdelinger, i første rekke ved medisinsk avdeling og nevrologisk avdeling.

Undervisningen i fagmøtene legges hovedsakelig opp som teoretisk undervisning med planlagte temaer. Når det ligger til rette for det kan pasient[1]demonstrasjoner inngå som en del av undervisningen. Det skal settes av tid til 5 spørsmål og diskusjon. Referat fra kurs kan inngå. To av møtene hver måned settes av til tidsskriftreferat med hovedvekt på nyere diagnostiske metoder og behandling.

Utdanningskomiteen skal for hvert halvår sette opp en liste over tema som skal behandles i fagmøtene og fordele tema mellom avdelingens leger og eventuelt andre yrkesgrupper. Det kan engasjeres foredragsholdere fra andre avdelinger. Videre skal utdanningsutvalget innhente plan for undervisningsmøter ved andre aktuelle avdelinger og se til at kandidatens arbeidsdag kan organiseres slik at han kan delta på utvalgte møter. Utdanningsutvalget skal videre fordele ansvaret for avdelingens tidsskrift mellom legene og sette opp plan for tidsskriftmøter.

Tid til undervisninger blir registrert i foretakets planleggingsverktøy (GAT) for alle leger ved seksjonen. Det hindres mot forstyrrelser og sikrer at alle har anledning til å delta. Oppmøtet blir registrert.

Det brukes UTA timer for forberedelse og etterarbeid for undervisning.

Plan for undervisning blir satt opp for alle uker unntatt 8 uker sommerferie, påskeuka, romjul uke, vinterferieuka og høstferieuka. Det regnes at det blir 32 uker mer 2 timer undervisning og 8 uker med 3 timer undervisning, således 88 timer av undervisning i året.

Undervisnings- og tidsskriftmøter finner sted torsdag kl. 08.00 – 09:00 og tirsdag 14.30 – 15.30. på seksjonens møterom/bibliotek. Fellesmøtene holdes onsdag 14:45.

LIS må følge opp program for obligatoriske og ikke obligatoriske kurs/møter. LIS må planlegge sammen med veileder deltakelse i kursene så rask som mulig. LIS må søke om permisjon så fort det lar seg gjøre. LIS får tildelt permisjon med lønn for kurs periode inkludering tid for reise.

Felles regional kompetanseplan vert tildelt alle LIS. Tema kring etikk, forskingsforståing, pasienttryggleik/forbetringsarbeid, leiing/systemforståing, kommunikasjon / pasient- og brukarmedverknad og lovverk vert i tillegg belyst i form av kurs arrangert nasjonalt, regionalt og lokalt. Fag- og utviklingsavdelinga 6 i Helse Førde har medansvar for at LIS får gjennomført læringsaktivitetar knytt til FKM.

Størsteparten av læringsmåla i FKM skal nåast gjennom dagleg praksis, t.d. vil etisk refleksjon måtte utviklast gjennom deling av erfaringar knytt til aktuelle pasientkasus. Det er rikeleg høve for LIS til å delta i, evt. leie forbetringsprosjekt i avdelinga, til dømes ved innføring eller endring av metodar.

Pga av seksjonen er relativ liten alle overleger og LIS blir medlem utdanningsutvalget. Utdanningsutvalget har ca 4 møter per året. Der vil plan for internundervisning og andre læringsaktivitetar bli evaluert og evt. revidert. Utdanningsansvarlig overlege blir ledet av utvalget. Den vil koordinere også ulike læringsaktivitetene, rettleiing osv.

Seksjonen har god kompetanse i forskning. Det er en overlege med PhD og en overlege i løpet av PhD utdanning. Seksjonen har egne forskningsprosjekter i samarbeid med andre institusjoner.

Seksjonen deltar i prosjektene etabler i andre institusjoner. Kandidaten inkluderes i aktuelle prosjekter ved virksomheten. Forskning metodikk, tolkning og etikk blir del av undervisning. LIS får veiledning i forskning. Den blir oppmuntre til planlegge og starte egne prosjekter.

Ved tilsetting vil det utarbeides en individuell utdanningsplan for LIS, som viser hva LIS skal gjennomføre (læringsmål, læringsaktiviteter og læringsarenaer), basert på hvor i utdanningsløpet LIS starter. Den individuelle utdanningsplanen utarbeides av LIS i samarbeid med veileder og evt. utdanningsansvarlig overlege. Planen skal godkjennes av leder.

Det er foreløpig lite aktuelt med simulering innen revmatologi. Ferdighetstrening blir del av supervisjon. Det blir evaluert ved rettleiing. Kandidaten får utgjøre mer oppgaver dersom den blir mer selvstendig.

Dei fleste LIS vil vere tilslutta YLF i Den norske legeforening. YLF har tillitsvalde i 
føretaket som vil bidra til å ivareta LIS sine interesser.

For spørsmål om spesialistutdanningen ta kontakt med seksjonleder Revmatologisk seksjon eller avdelingssjef for Avdeling for Nevrologi, Revmatologi og Fysikalsk Medisin.

Du kan laste ned utdanningsplanen her.

Sist oppdatert 12.05.2025